همه چیز درباره تصفیه آب

تصفیه آب خانگی چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است ؟ چند فیلتر دارد و این فیلترها چگونه عمل میکنند؟ این سوالات و بسیاری از سوالات مشابه عموما قبل از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی پرسیده می شود یا در ذهن شما وجود دارد. پاسخ به این سوالات و دغدغه هایی که دارید، اهمیت زیادی دارد. باید حتما قبل از خرید تصفیه آب خانگی، اطلاعات خود را در مورد این دستگاه بسیار کاربردی و مهم بیشتر کنید. تنوع انواع دستگاه های تصفیه در تجهیزات و امکاناتی است که دارند. به همین علت، دانش شما نسبت به ویژگی های این دستگاه ها می تواند به خرید بهتر و هوشمندانه تر کمک کند. امروزه به دلیل زندگی در شهرهای صنعتی ، سلامتی انسان به خطر افتاده است و این موضوع بدین علت است که آب های زیرزمینی آلوده شده اند و مرغوبیت و کیفیت آب آشامیدنی شهری رو به کاهش است.

کمبود بارش نیز خود دلیلی برای کاهش کیفیت آب آشامیدنی است؛ تا جایی که در بسیاری از شهرها حتی آب تصفیه شده درون لوله ها نیز اصلا قابل شرب نیست! به همین علت است که توجه به تصفیه مجدد آب حتی در شهرهای کوچک و بزرگی که به نظر می رسد مشکل آب ندارند نیز حیاتی و مهم است.

از آنجایی که آب آشامیدنی تاثیر به سزایی در حفظ سلامتی انسان دارد، توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد. معمولا افراد برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی مصرفی خود از آب های معدنی و یا دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده می کنند.اما این راهکار نیز نمی تواند گزینه خوبی برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم باشد. چراکه آب معدنی های عرضه شده به صورت بطری نیز خود مشکلاتی را به همراه دارند. منابع تأمین آب، ممکن است بوسیله آلاینده های مختلف دچار آلودگی و یا ناخالصی های مختلف شوند. فاضلاب خروجی منازل، سیستم های فاضلاب شهری، مواد شیمیایی استفاده شده در مزارع و فضای سبز، نشتی مخازن سوخت، فضولات حیوانی، نفوذ فلزات به آب در مسیر لوله کشی و بسیاری از عوامل دیگر، باعث به وجود آمدن این آلودگی ها هستند.

انواع تصفیه آب خانگی

آب الوده ممکن است دارای طعم و بوی نامناسب و یا حتی ذرات معلق قابل مشاهده باشد. اما بسیاری از آلاینده های خطرناک موجود در آب ممکن است به سادگی و با حواس پنجگانه قابل درک و شاسایی نباشند. تنها راه تشخیص آنها، آزمایش های دقیق کیفیت آب است که می تواند کیفیت و سلامتی آب را برای استفاده تضمین کند. آزمایش کیفیت آب می تواند میزان نیاز به تصفیه و نیز نوع دستگاه تصفیه آب مورد نیاز را نیز مشخص کند. در صورت شناسایی صحیح مشکل آب، بهترین راه، شناسایی عامل و منشأ اصلی مشکل و از میان بردن آن است. اما در صورتی که نتوانیم این کار را انجام دهیم، لازمست تا آب را با دستگاه مناسب تصفیه کنیم. تصفیه آب می تواند باعث کاهش میزان آلاینده های معمول در آب از جمله ذرات جامد معلق، کلسیم، آهن، منیزیم، سولفات، نیترات، آرسنیک و سرب شود. تصفیه آب، باعث خواهد شد تا آبی تمیزتر، سالمتر، دارای طعم و بوی دلپذیر و همینطور مناسب برای مصرف خانوار، در اختیار آنها قرار گیرد. بصورت کلی دستگاه های تصفیه آب خانگی را می توان در دو دسته کلی قرار داد:

دستگاه های تصفیه آب داخل منزل در نقاط مصرف مختلف (Point of Use)

دستگاه های تصفیه آب ورودی منازل (Point of Entry)

انواع تصفیه آب خانگی داخل منزل

این دستگاه ها تنها برای [[تصفیه آب]] در نقاط مصرف آب در داخل منزل طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها با توجه به کیفیت آب لوله کشی شهر، کیفیت آب تصفیه شده و محل نصب آنها، انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیحاتی در مورد آنها بیان می شود:

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

معمولاً اولین دغدغه افرادی که به دنبال خرید دستگاه تصفیه آب خانگی هستند، دسترسی به آب با کیفیت بالا و دائمی جهت شرب و پخت و پز در داخل منزل هستند.

دستگاه های تصفیه آبی که در مسیر ورودی آب به منزل مورد استفاده قرار می گیرند، علیرغم کارایی بالا، فقط قادر به پالایش آلاینده های معلق در آب بوده و نمی توانند آب را از لحاظ شیمیایی تصفیه نموده و استانداردهای لازم برای تأمین آب شرب را به تنهایی فراهم کنند. آب شرب از لحاظ میزان آلودگی و املاح مختلف دارای حدود مجاز مشخصی است که در استانداردهای بین المللی و ملی بصورت کامل بیان شده اند.

قوی ترین نوع تصفیه برای کاهش قابل توجه املاح مختلف و تولید آب مناسب با قابلیت شرب و پخت و پز، در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) قابل انجام است.دستگاه تصفیه آب خانگی با سیستم اسمز معکوس قادر به پالایش آلاینده های فیزیکی آب شامل شن، ماسه، گچ، آهک، براده و زنگ زدگی، گل و لای، رسوبات و سایر املاح معلق در آب همچنین پالایش آلاینده های شیمیایی آب شامل نیتریت، نیترات، فسفات، سرب، فلوراید، گاز کلر، سموم کشاورزی و سایر املاح محلول در آب بوده و سختی آب لوله کشی شهری را تا حدود ۱۵ الی ۲۰ درجه PPM می رساند.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس بر اساس محل قرارگیری و نصب در ۲ دسته کلی تقسیم بندی می گردند:

  • دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی
  • دستگاه تصفیه آب خانگی رومیزی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس بر اساس طراحی و شکل ظاهری دارای ۳ دسته بندی کلی هستند:

  • دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی کلاسیک
  • دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی اینلاین
  • دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی کیسی

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

انواع دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی اسمز معکوس عملکردی مشابه با دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس دارند. با این تفاوت که بعلت بکار رفتن فیلترهایی با سایز بزرگتر در ساختار خود، قادر به پالایش و تصفیه حجم بیشتری از آب بوده و ظرفیت تصفیه در آنها بالاتر است. این نوع از دستگاه های تصفیه بر اساس میزان تولید آب دارای مدل های ۲۰۰ گالن، ۴۰۰ گالن و ۸۰۰ گالن هستند. از دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی بیشتر در سازمان ها، ادارات، کارخانه ها، مدارس، کلینیک ها، بیمارستان ها و سایر موسساتی که نیاز به تامین آب شرب مصرفی پرسنل خود با تعدادی بین ۲۰ تا ۱۰۰ نفر را دارند استفاده می گردد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه های تصفیه آب صنعتی در کاربردهای مختلف به دلیل کیفیت آب در تاسیسات صنعتی و تجهیزات اهمیت زیادی پیدا می کنند. بهترین راه حل برای این که اطمینان داشته باشید، آب مورد استفاده همیشه عاری از ناخالصی و آلاینده هاست، نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی است. دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO) به گونه ای طراحی می شود، که متناسب با نیاز کاربرد بیش از 99% از آلاینده ها و ناخالصی های موجود در آب را از بین برده و تاثیرات مخرب املاح و رسوبات در تاسیسات و تجهیزات را کاهش می دهد.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی قابلیت تولید آب تصفیه شده برای کاربردهای مختلف شامل تصفیه تامین آب شرب، تصفیه آب ورودی در صنایع مختلف، صنایع پلاستیک، صنایع تولید نفت و گاز، پزشکی و داروسازی، کشاورزی و بسیاری از موارد دیگر را دارد.

بنابر این اگر نیاز به آب تصفیه شده با مشخصات تعریف شده و خلوص بالا دارید، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی برای شما یک ضرورت محسوب می شود، که نه تنها مزیت های منحصر به فردی دارد، بلکه مانع بسیاری از خرابی ها و از کار افتادگی ها در سیستم می شود.

چگونه می توان طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی را افزایش داد؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی به عنوان یکی از بهترین و پر کاربردترین روش های تصفیه آب صنعتی در صنایع و کاربردهای مختلف شناخته می شود. نگهداری از دستگاه های تصفیه آب صنعتی و قطعات مختلف آن امری ضروری است، زیرا به دلیل عملیات پیچیده این سیستم ها در فرایند تصفیه آب، قطعا نیاز به مراقبت، نگهداری، تعویض و یا تعمیر بخش های مختلف پیش خواهد آمد. بنابر این باید با شناخت عوامل موثر در طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی، از ایجاد بسیاری از مشکلات در عملکرد این سیستم ها جلوگیری کنیم.

چه عواملی بر طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی تاثیر گذارند؟

نوع و کیفیت آب ورودی، کیفیت فیلترهای پیش تصفیه و ممبران و سرویس و نگهداری به موقع بر طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی تاثیر می گذارند.

1- مقدار کلر آب ورودی 2- مقدار دما و سختی آب خام ورودی 3- طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی 4- شستشوی فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی 5- شستشوی فیلترهای پیش تصفیه

دستگاه تصفیه آب را می‌توانید از سایت تصفیه آنلاین تهیه کنید و بصورت تکی و عمده سفارش دهید.

نوشته قبلی

همه چیز درباره تصفیه آب

نوشته بعدی

همه چیز درباره تصفیه آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارید؟ تماس بگیرید

آدرس ما

تهران، شادآباد، مجتمع تجاری آواجنرال 

تماس با ما

٠٢١۶۵٠١٠٨۵٢

٠٩١٢٨۴۵٣٣٠٧ 

٠٩١٢٠٧۴۵٧٧۶

مجوزات وبسایت

برای جستجو تایپ کنید...
سبد خرید
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
کوکی‌های سایت

در این بخش می‌توانید برای کوکی‌های سایتتان به کاربران هشدار دهید.

پذیرفتن